Bijna 120 jaar na de oprichting van Rolex is het gedachtegoed van de grondlegger meer dan ooit in alle geledingen van de onderneming aanwezig, van de productie van de horloges tot de wereldwijde betrokkenheid van het merk.
Streven naar uitmuntendheid
Sinds het begin kenmerkt het verhaal van Rolex zich door het streven naar perfectie en de ambitie om grenzen te verleggen.
Aan het begin van de 20e eeuw stond een visionair ondernemer in Londen op het punt heel succesvol te worden. Zijn doel? Het introduceren van een tot dan toe onbekend merk in de horlogewereld: Rolex. Deze nieuwe naam, bedacht in 1908, zou in slechts enkele decennia uitgroeien tot een van de meest gerespecteerde merken ter wereld. Hans Wilsdorf zou later over die eerste dagen van zijn bedrijf zeggen dat de weerstand die hij ondervond, aanvankelijk onoverkomelijk leek.
De ondernemer begon met heel weinig, maar hij beschikte wel over kwaliteiten van onschatbare waarde: een visie, doorzettingsvermogen en een uitzonderlijk werkvermogen. Het lukte Hans Wilsdorf, die wees werd toen hij twaalf jaar oud was en niets anders dan zijn vastberadenheid had, om uitdagingen aan te gaan en ’s werelds eerste waterdichte automatische polshorloge met een Perpetual rotor te ontwikkelen, een horloge dat een referentiepunt is geworden op het gebied van kwaliteit en prestige.
“Te ingewikkeld, te fragiel, onvoldoende aangepast” waren de sceptische reacties op het polshorloge. Door echter te vertrouwen op zijn krachtige overtuigingen, lukte het Hans Wilsdorf om zijn gewaagde ambitie waar te maken en maakte hij van het Rolex-horloge – de Oyster Perpetual – het archetype van het waterdichte automatische polshorloge: nauwkeurig, robuust en bestand tegen alle omstandigheden. Maar hij was niet alleen een visionair die aan de Rolex-horloges hun fundamentele technische en uiterlijke kenmerken gaf. Zijn voortdurende zoektocht naar perfectie ging tevens gepaard met een verregaande generositeit en een onwrikbaar geloof in het menselijk potentieel.
Het verenigen van expertise
Als geïntegreerd en onafhankelijk bedrijf beschikt Rolex over productiemiddelen die een breed scala van vaardigheden en kennis omvatten. Horlogemakers, technici, ontwerpers en andere specialisten werken nauw samen op alle onderdelen: van het ontwerp tot de productie van de horloges. De bedrijfscultuur van Rolex is gebaseerd op menselijke waarden, waardoor expertise en soft skills het hart vormen van de verschillende activiteiten van het merk.
Bij Rolex worden meerdere beroepen uitgeoefend, die gestalte krijgen door de mannen en vrouwen die allemaal expert zijn in hun vakgebied. Het bedrijf ontwerpt en produceert het merendeel van zijn horlogecomponenten zelf, van het gieten van de goudlegeringen tot de machinale bewerking, afwerking en montage van het uurwerk, de kast, de wijzerplaat en de band, alsmede de steenzetting. De expertise wordt wereldwijd gedeeld via een uitzonderlijk aftersalesnetwerk.
Om te waarborgen dat de expertise van het merk niet verloren gaat, heeft Rolex zijn eigen trainingscentrum opgericht. Dit centrum, dat zich richt op uitmuntendheid en de ontwikkeling van de eigen medewerkers, bevindt zich in Genève. Hier kunnen werknemers trainingen krijgen en worden leerlingen opgeleid. Het bedrijf streeft ernaar de trots op zijn vaardigheden en zijn specialistische kennis over te dragen op de jongere generaties.
Een horloge als geen ander
De Oyster Perpetual-collectie bouwt voort op het succes van de eerste Oyster, die in 1926 werd geïntroduceerd. ’s Werelds eerste waterdichte polshorloge, met zijn gepatenteerde kastarchitectuur, heeft een voortrekkersrol gespeeld bij de ontwikkeling van het moderne horloge. In de loop der jaren werd de Oyster ook de trotse bezitter van vele andere innovaties, zoals automatische opwinding door middel van de Perpetual rotor in 1931. Zij hebben de identiteit van de modellen in de collectie bepaald en gezorgd voor de uitmuntende reputatie van Rolex, waarvan chronometrische precisie en betrouwbaarheid de hoekstenen vormen.
Vanuit de Oyster ontstond geleidelijk aan een horlogecollectie met nieuwe functies en innovatieve technologieën. Alle modellen delen de fundamentele kenmerken en een sterke visuele identiteit. Inmiddels bestaat de collectie uit twaalf modellen, die in twee categorieën zijn opgesplitst: klassieke horloges zoals de Datejust en de Day‑Date, en professionele horloges, waaronder de Explorer en de GMT-Master II.
Als pionier in de ontwikkeling van het moderne polshorloge heeft het bedrijf aan de wieg gestaan van vele grote innovaties in de horloge-industrie en heeft het in de loop der jaren meer dan zeshonderd patenten aangevraagd.